söndag 23 mars 2008

Påsk



Nu har jag firat påsk. Det var en mysig högtid. Mamma gjorde det väldigt fint hemma, med tulpaner och tuppar. Jag tyckte det såg lite konstigt ut med påskriset. Precis som julgranen, men den här gången använde mamma fjädrar och färgglada ägg att häga i riset. Det gör man för att välkomna våren säger mamma.
På morgonen myste jag med mamma och pappa i sängen. Efter mycket bus och mys gick vi upp för att äta frukost. Under våran frukost hade tydligen påskharen varit på besök. Mamma sa att han brukar komma på påskafton och gömma ägg. Pappa och jag letade tillsammans. Efter lite spaning så hittade vi två ägg. I mitt ägg låg en skallra med spöket Laban på. Den var jätte fin! Jag började genast suga på den. Tack snälla påskharen!
Vid lunch åkte jag och pappa till affären. Då passade mamma på att baka en chokladkaka, som vi sedan tog med till farmor och farfar, för det var hos dem vi firade påskafton. Där hade också påskharen varit. Jag fick jätte tuffa kläder. När mamma, pappa, farmor och farfar åt förrätt satt jag i en egen stol och pratade. När de hade ätit upp började jag bli trött, så trött att jag inte ville vara med längre. Jag fick pyjamas på och lite välling. Jag somnade med nappflaskan i munnen, helt slut! Mamma la mig på farmor och farfars sängar. Pappa hade bullat upp och gjort det ombonat för mig. Min kudde och mitt täcke var med. Jag somnade gott. Vaknade två gånger och undrade vart jag var, blev lite rädd, men så fort mamma eller pappa kom in till mig blev jag trygg och somnade om. Mamma och pappa fortsatte kvällen med att äta farmor och farfars goda mat (de åt nog mycket för de var fortfarande mätta när vi vaknade imorse, hihi!) När klockan var natten skulle vi åka hem igen. Jag som sov så gott. Jag vaknade först när pappa la mig i vagnen, och då blev jag klarvaken. Var vaken under hela bilresan hem. Pratade och bubblade på. När vi kom hem fick jag lite välling, och efter det somnade jag gott igen.
För övrigt händer det mycket med mig nu. Jag har upptäckt min spegelbild. När jag ser mig själv pratar och skrattar jag. Pratar gör jag mycket. Jag har kommit på att man kan använda tungan för att få fram en massa rolig ljud. Mamma har filmat det, och kommer snart att lägga ut den på bloggen. Ligga är det värsta jag vet nu. Vill bara stå och stå. Jag står helt själv (har så starka ben), behöver bara lite hjälp med balansen. Snart ska jag åka till mormor och morfar, och då ska jag visa dem allt nytt jag har lärt mig.

1 kommentar:

Anna sa...

Den filmen ser vi fram emot att se, hoppas den kommer snart. Ha det så bra.